Сьогодні в Україні триває процес децентралізації і багато ресурсів опиняється на місцях, що збільшує ризик розвитку корупції. Як подолати корупцію в органах місцевого самоврядування та яку роль в антикорупційній діяльності займає прозорість та підзвітність?

Transparent Cities поспілкувалися з Ольгою Омельчук – магістром державного управління, адвокатом, експертом з місцевого розвитку, міським головою м. Нетішин (2010-1012 р.р.) щодо цих питань, а також щодо важливості участі громадян у життя міста.

– На сьогоднішній день в Україні відбувається процес децентралізації, місцева влада отримує більше повноважень, а бюджети стають більш незалежними. На вашу думку, чи успішно проходить цей процес в Україні?

Ольга Омельчук, магістр державного управління, адвокат, експерт з місцевого розвитку
Ольга Омельчук, магістр державного управління, адвокат, експерт з місцевого розвитку

– Реформа є успішною в частині визначення законодавцем механізму – місцеві бюджети стали справді самодостатніми, а громади – вмотивованими на розвиткову активність. Також передання повноважень та відповідальності місцевим громадам з місцевих питань стало позитивом, адже громади довгий час змушені були «просити» та «питати» район, область…. Тепер громади самостійні, і як ми бачимо під час проведення семінарів у різних областях України, – самі громадяни стали більш активними та виявляють більше участі, ніж це було чотири роки тому.

Але реформа є не успішною з огляду на строки реалізації.

Ми очікували, що процес об’єднання територіальних громад піде швидше, ніж спостерігаємо зараз. Але, на мій погляд, однією з причин тому є політичний вплив тих місцевих політиків, які не зацікавлені у дострокових виборах.

Вони чекають чергових виборів, вчепившись зубами у владу, і усіма способами стримують інформування пересічних жителів своїх сіл/міст про переваги обєднання. Тут й інша причина не такого швидкого руху реформи – недостатність обізнаності людей про позитивні наслідки обєднання. Саме про позитивні. Про ризики знають більше, і зазвичай – вони всі мають політичну складову. Представники чи прихальники тих самих районних рад, які часто гальмують обєднання громад – залякують людей «втратою самостійності та майбутню залежність від більших громад». Але в цьому є і позитив! Так, менша громада матиме пропорційно меншу кількість своїх голосів у спільній раді. Але «купити або закрити рота» дехто може будь-якій кількості депутатів. Тож, позитив у тому, що люди ставатимуть більш уважними та відповідальними на виборах. З часом. Саме від якості та чесності депутата залежатиме добробут громади.

Тож, реформа у дії – це точно.

Ольга Омельчук, магістр державного управління, адвокат, експерт з місцевого розвитку
Ольга Омельчук, магістр державного управління, адвокат, експерт з місцевого розвитку

– Бюджет міста – це дуже складна річ для пересічної людини. Як би ви просто пояснили яким чином відбувається міське бюджетування?

– Для міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад тепер діє новий спосіб формування місцевого бюджету. Податки, зібрані у межах населеного пункту, більше не забираються державою повністю 100%. Тепер держава вираховує індекс податкоспроможності для кожного місцевого бюджету і забирає лише 50% надлишку від середньо українського показника індексу.

Сьогодні вигідно збільшувати надходження до бюджету – чим більше зібрала громада податків – тим більше залишиться у їх місцевому бюджеті.

Не так, як було раніше, коли головою була я, скільки б ти не зібрав податків – все одно держава забере все, а поверне лише крихти на голі захищені статті… Також, нарешті міста обласного значення та ОТГ нарешті мають свої бюджети розвитку. Сьогодні по всій Україні проводять ремонти бюджетних будівель, інфраструктури громад… Це було нашою мрією раніше – мати власні кошти та не залежати від політичної волі області. Я б сказала, сьогодні бути владою легше – мати власні кошти, пропорційні у розмірі до активності місцевої влади, і, звичайно, отримувати задоволення від результатів змін для громади.

– Як звичайний громадянин може проконтролювати бюджет свого міста та взяти участь у бюджетному процесі?

– Інформація, що стосується місцевого бюджету є публічною. Кожний член громади може отримати інформацію про будь-які процеси (доходи/видатки) місцевого бюджету. Але от скористатись такою інформацією, часто не кожен хоче, адже це витратно у часі – приймати участь у бюджетному процесі – аналізувати бюджетні запити, відвідувати бюджетні комісії, робочі групи і т.д. Тож, громадяни лінуються витрачати на це свій час. Більше того, часто самі місцеві депутати не бажають витрачати свій час на навчання з бюджетного процесу, не приймають участі у стратегічному бюджетному плануванні. Тому актуально також – повсюдне навчання для місцевої влади, залучення до процесу звичайних людей.

Так, в результаті реформи децентралізації коштів на місцях стало більше – і тому, сьогодні особливо важливо підвищувати рівень контролю за використанням бюджету з боку громадськості.

Варто створювати та зміцнювати зацікавленість звичайних людей до власного бюджету громади. Кожний має усвідомлювати, що місцевий бюджет – це результат зібрання податків з його ж праці.

А тому, і варто витрачати свій власний вільний час, аби розібратись у тому, як витрачають бюджетні кошти місцевою радою.

І є ще одна причина низької активності громадян у бюджетному процесі. Вони не хочуть контролювати бюджетні витрати та викривати бюджетні афери тільки тому, що впевнені, що ніхто не буде покараний і нашкодять скоріше тому, хто намагається викрити зловживання. Тому, поки існує вибіркове правосуддя, ми даремно звинувачуємо наших людей у низькій активності. Як тільки кожний з них буде бачити, що інститут якісного розслідування і відповідальності в країні діє, одразу пильність їх зросте .

– Нас часто запитують «А навіщо це треба – вимірювати прозорість?». Як би ви відповіли: Навіщо потрібно контролювати владу? Що це дає пересічному громадянину?

– Контролювати владу потрібно лише тим, кому не байдуже, як розвивається громада. До того часу, поки рівень довіри до влади невисокий, контроль – один з інструментів мотивації влади буди активною та відповідальною.

Контроль за владою дає пересічному громадянину розуміння роботи та результатів влади, а також, розвиває самого громадянина.

Саме такі неліниві активісти, які сьогодні контролюють і впливають на владу, завтра самі стають владою. І тоді до влади вони приходять більш готовими та освідченими.

Я б сказала контроль/участь є навчанням/тренуванням .

Ну, і звичайно, контроль дає людині усвідомлення, що вона є частиною змін у своїй громаді та країни в цілому. Україна наразі у стані найвагомішої реформи – це виклик та випробування для всіх нас. І особливо для пересічних громадян – чи готові вони нести особисту відповідальність за роботу влади та розвиток громади. Реформа децентралізації – не чарівна паличка і не диво, яке має саме по собі змінити життя у кожній громаді. Реформа – це лише інструмент, який держава наважилась дати людям на місцях. А от чи скористаються люди цим інструментом – залежить від них самих. Або активність і відповідальність – або ще роки пасивного очікування дива…

– Чого, на Вашу думку, найбільше не вистачає нашим громадам?

– Загалом, громадам не вистачає розуміння важливості стратегічного планування розвитку громади. Але наразі, процес стратегічного планування в Україні активізувався. Вже багато громад почали спільне (влада/громада) створення моделі розвитку, шукають та використовують свої переваги, конкурують між собою. А влада відкриває свою роботу. Наразі все більше і більше громад в Україні демонструють: діяти прозоро та діяти спільно з людьми – вигідно і владі і громаді. Це позитивно.
Також,
Частині громад не вистачає розуму на виборах  Доти, доки на виборах у місцеву владу проходять «старі-авторитетні і впливові», а не «молоді-розумні та перспективні», такі «частини громад» і далі будуть чекати на диво…
А тій частині громад, яка сьогодні хоч і активна в участі, але малочисельна – не вистачає двох речей: сміливості та дієвої правоохоронної системи в Україні. При чому, обох речей одночасно 

Фото та текст підготувала Аліна Кобенко

Українське відділення глобальної мережі Transparency International за сприяння Центру демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) впроваджує проект «Зроби місто прозорим, бери участь у врядуванні».

В рамках проекту експерти спільно з місцевими активістами, журналістами, представниками міськрад та всіма зацікавленими розбираються як працювати з практичними механізмами запобігання корупції на містах та кращими практиками підвищення прозорості та підзвітності, а також консультують як просунути своє місто вгору в рейтингу прозорості 100 міст України та опинитися серед найкращих.